Az óvodai beszoktatás első heteiben a gyermekek és az óvodapedagógusok személyes kontaktusának kialakulás, kiala-kítása mellett, fontos, hogy csoportos szinten is minél előbb megtapasztalhassák a gyerekek a közösség nyújtotta bizton-ságot. Olyan szociális kompetenciákat alapozhatunk meg ilyenkor, mint az empátia, együttműködés, önkontroll, szabálytartás, tolerancia, érzelmek felismerése, kifejezése.
Szeptember első három-négy hete szinte minden hároméves gyermeknek az óvoda felfedezéséről, az ott lévő szokások, szabályok megismerésről, kezdeti elsajátításáról szól. Az ebben az életszakaszban óvodába induló gyermekek más-más habitussal érkeznek meg másodlagos nevelési színterük helyszínére. Vannak, akik szinte az első pillanattól kezdve úgy jönnek reggelente oviba, mintha hazamennének, otthonosan mozognak a csoportszobában, könnyedén veszik fel a „ritmus”.
Blogunk első részében áttekintettük az óvodai csoportok összetételének különféle fajtáit és a homogén kiscsoportosok óvodakezesét segítő kezdő rítusjátékokat. Az említett játékok nagyon jó hatással lehetnek minden csoportra, mivel azon kívül, hogy segítik a gyerekek beilleszkedését, hovatartozás érzésük kialakulását, a csoportdinamikára is nagy hatással lehetnek.
Az óvodapedagógusok egyik legizgalmasabb és talán legnehezebb időszaka nyár végén, ősz elején kezdődik, a gyerekek óvodába érkezésével, illetve visszaérkezésével. Az óvodák saját Pedagógiai programjuk alapján határozzák meg, hogy milyen jellegű csoportokat szerveznek. A gyerekek életkorának szempontjából ezek lehetnek homogén (azonos életkorú gyerekek) vagy heterogén (különböző életkorú gyerekek) csoportok.
A nyári szünet alatt ügyeletet tartó intézményekben az udvari mozgásos játékok kezdeményezése mellett olyan élményszerű elfoglaltságokra is gondolnunk kell, melyek oldhatják a gyerekek feszültségét, hiszen ilyenkor – az összevonásokból adódóan – sokszor szorongóbbak, nehezebben találják a helyüket az új (átmeneti) csoportjukban.
A nyári időszak egyszerre jelent örömet és egyben nehézséget is a kisgyermeket nevelő családoknak. Azok a gyerekek, akiknek nem megoldott családon belül a nyaralása, visszatérnek az intézményes nevelés adta lehet lehetőségek közé. A bölcsődék és óvodák szinte egész nyárra megoldást kínálhatnak a gyerekek gondozására.